TV och Bredband

Telia är föreningens leverantör av TV och Bredband
I lägenhetens månads avgift ingår:

  • TV: Telias baspaket ”Mellan” . Vill du ha fler kanaler betalar du själv för detta.
  • Bredband: 100/100 Mbit/s. Vill du ha högre hastighet betalar du själv för detta.

Nyinflyttad

Har du precis flyttat in i din lägenhet kontrollera att det finns en Router och TV-box med fjärrkontroll som beskrivs längre ner. Observera att router och TV Box med fjärrkontroll tillhör lägenheten och skall lämnas över till den nya ägeren vid ägarbytet. Skulle någon av dessa saknas ska du kontakta den förra ägaren. Kontakta sedan Telia för att ditt bredband och TV ska aktiveras. Ring deras kundtjänst på telefonnummer 90 200.

Tvillingabonnemang är nu tecknat för alla medlemmar i föreningen och är aktivt.
Gör så här:
Gå in på telia.se, välj ”Mitt Telia” och logga in med Bank-ID, https://www.telia.se/privat/mitt-telia/logga-in. Välj sedan ”Abonnemang” i menyn, tryck därefter på ”Tv” där du kan registrera ditt Tvillingabonnemang. Du kommer sedan att få ett SMS eller mail med två koder som du ska ange första gången du startar TV-boxen till den TV där du vill ha ditt Tvillingabonnemang. På telia.se/supporttv finns mer hjälp för att komma igång.

Om lägenheten är utrustad med en gamla TV-box (Motorola) och router (Thomson) kommer den fungerar trots bytet till nytt fibernät, men vill ni nyttja den högre hastigheten rekommenderar vi att ni byter ut både router och box. För att ersättta den gamla TV-box och router lägg ett ärende i Kundportalen eller ring SBC Kundtjänst

Support/felanmälan

Vid problem med bredband eller TV görs felanmälan direkt till Telia på
telefon 020-24 02 50 alternativt på https://www.telia.se/privat/support/fast-bredband

Det finns också möjlighet att logga in med Bank-ID på ”Mitt Telia” för mer detaljerad information. https://www.telia.se/privat/mitt-telia/logga-in

Hårdvara

Observera att all hårdvara (fiberkonverterare, router och TV Box med fjärrkontroll) nedan tillhör lägenheten och skall lämnas över till den nya ägeren vid eventuellt ägarbyte.

Fiberkonverterare

Fiberkonverterare, sitter fast monterad på väggen.

Lampor på Inteno CPE-switch Din Inteno fiberkonverterare sköts helt av Telia och har inga inställningsmöjligheter för dig som slutanvändare.
Men det kan vara bra att känna till hur CPE-switchens lampor används.

Lampa Färg Beskrivning
PWRGrön/RödLyser grön då enheten får spänning.
Lyser röd vid fel. Prova att starta om enhet genom att dra ut strömadapter.
Om fel kvarstår felanmäl hos Telia.
WANGrön / GulLyser med fast sken vid länk på anslutning mot Internet. Blinkar vid datatrafik.
LAN1-4Grön / GulLyser med fast sken vid länk mot ansluten enhet. Blinkar vid data trafik.

Router (Telia)

Routern kan stå fritt eller hängas på väggen.

Routern är från Telia men tilhandhålls av föreningen via förvaltaren.

Optimerar automatiskt ditt wifi

Wifi-routern med dualband använder så kallad bandstyrning för att se till att ditt wifi alltid använder sig av den snabbaste frekvensen. Med hjälp av molnbaserad AI läser den av närliggande wifi och väljer automatiskt den kanal som är minst upptagen. Det ger dig ett bättre wifi utan att du behöver göra någonting.

TV box och fjärrkontroll (Telia)

Felsökning

Telia kundtjänst kan felsöka och analysera ditt wifi på distans och ge dig handfasta råd och hjälp.

https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/bredband

About the Author

Brf Ljungen