Du har möjlighet att påverka föreningens verksamhet till exempel genom att lägga fram motioner till föreningstämman. En motion är en skrivelse från en eller flera medlemmar som innehåller ett förslag till en förändring. Det finns inget regelverk för hur motioner ska skrivas och formuleras, men det finns några punkter som är viktiga att tänka på. I stadgarna anges när motionen senast ska vara styrelsen tillhanda för att sedan kunna tas upp på föreningstämman/årstämman.
1. Skriv en rubrik som kortfattat och tydligt beskriver vad ärendet handlar om.
2. Skriv vad ärendet handlar om. Inled med att skriva en bakgrund till din motion, t.ex;
- anledningen till att du skriver motionen
- problemställningen
- vilka fördelar som kan uppnås
- konkreta exempel som gör det lättare att sätta sig in i motionen
3. Skriv eventuella frågor i motionen angående det du motionerar om, direkt riktad till styrelsen.
- Frågorna ska vara enkelt uppställda i en punktlista.
- Frågorna ska vara numrerade.
- De ska tydligt visa att det är frågor.
- Det ska tydligt framgå att du vill ha konkreta svar från styrelsen på dina frågor.
4. Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du tycker att årsstämman ska ta.
5. Skriv under dokumentet med ditt namn och vilket datum det lämnats in.
6. Skicka den till styrelsen. Posta, maila eller lägg den i fastighetskontorets postlåda i 5B